Saturday, March 28, 2020

"SIAPA MUHYIDDIN?"






"Siapa Muhyiddin? Aku tak undi dia! " begitu la kata kata netizen yang kononnya tak berpuas hati dengan perlantikan beliau sebagai PM ke - 8.

Mungkin ada yang tahu, tapi mungkin jugak ramai tak tahu. So, korang nak tau sape beliau? Meh Wani kongsikan serba ringkas mengenai beliau.

Selain dari seorang Pejuang Kanser Pankreas/ Pancreas Cancer Survivor yang telah pulih dan masih lagi menjalani rawatan, Perdana Menteri kita yang ke 8 ni jugak merupakan anak kepada salah sorang ulamak yang terkenal di Tanah Melayu suatu ketika dulu. Tuan Guru Haji Muhammad Yassin bin Muhammad. Ye, itulah nama bapa kepada PM ke 8 kita hari ini. Bukan kaleng kaleng ye gaiss. Beliau seorang pendakwah dan guru yang sangat gigih.

Tuan Guru Haji Muhammad Yassin ni diriwayatkan berasal dari Siak, Sumatera. Lahir pada tahun 1902M dan meninggal dunia pada usia 73 tahun di Muar, Johor.

Beliau banyak mengajar kitab-kitab Tasawwuf dan Ilmu Tauhid di daerah Muar seperti di Masjid Jamek Muar, Masjid Parit Jamil, Masjid Seri Menanti, Masjid Bukit Gambir, Masjid Bukit Kangkar dan Masjid Sungei Mati Muar. Terkadang beliau mengajar sampai ke Chohong Melaka.

"Ooo. Patut la bila dengar dia (TSMY) baca doa, sebutan huruf tu jelas sangat dengan tajwid yang betul, bila dengar tu, dah terfikir, bagusnya dia belajar quran" - Kata Netizen 1

"Memang elok kannn, takde kekok ke apa memang takde . Tajwid betul dan jelas and dia macam dah biasa baca" - Kata Netizen 2.

Alhamdulillah. Biarpun ada yang kata. Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa, namun kita patut bersyukur dikurniakan pemimpin yang berlatar belakangkan agama. Bahkan jelas dari awal memegang tampuk kepimpinan hingga sekarang, ucapan serta kenyataan beliau juga banyak berunsurkan agama serta tawaduk. 👍

Moga Allah selamatkan Malaysia dari mereka yang sombong dan berbau liberal. Dan mudah mudahan juga dibawah kempipinan Tan Sri Muhyiddin Yasin ini, agama Islam didaulatkan dan bangsa Melayu menjadi bangsa yang bermaruah .

Allahuma aminn 🤲🏻

Apapun teruskan #STAYATHOME untuk #HAPUSCOVID19!

No comments:

Post a Comment

Followers